Blogda Ara

20 Mayıs 2013

Balıkadamlara taş atın!


Samsunda 21 mayısla alakalı bir etkinlik düzenlenecek.

Bu etkinliğin düzenleyicileri kaffed olduğu için, yapacakları şeylere şüphe duyarak yaklaşmak durumunda kendimi hissediyorum. Adın çıkacağına canın çıksın derler ya onun gibi bir şey.

Hatırlayacak olursanız, geçen yıllarda da aynı kurum sahil kenarlarında 21 Mayısı anıyordu.

Denizden balıkadamlar çıkıyor, oklarla denize atış talimi yapılıyor, sahilde at yürüşleri falan taklit edilerek, insanlar çağrılıyorlardı, ‘Maykoptan atlılar geldimi?» diyorlardı, bir grupta ‘evet evet geldiler’ diye yanıtlıyordu.


Şelaleler, ateş dansları, ateş etrafında dönüşler vs. vs.

Tam anlamıyla, karnaval düzenleyebiliyorlardı. Şimdi kulaklarınıza dahi bunlar komik geliyor değil mi?

***

Bunların altında ne yatıyor bilmiyorum, paganist, ateşe tapıcı şeyler mi veya bambaşka dürtüler mi yatıyordu gerçekten bilmiyorum.

Belki de karnavalvari şeyler yapıldığında basına çıkmak, gözükmek daha mümkün diye düşünüyorlardı. Ama buna da ihtimal vermek zor. Çünkü basının göremeyeceği kadar kuytu bir yerde, bu 21 mayıs karnavallarını düzenliyorlardı.

Artık düzenleyemezler.

Çünkü bizler, çok ilerledik.

Eğer Samsunda birileri denizden balık adamlar çıkartıp enteresanlıklar yapacak olursa, hiç çekinmeyin balıkadamlara taş atabilirsiniz. Sahilde taş çoktur.

Ateş yakıp etrafında enteresanlıklar yaptırmaya kalkıştıklarında da onlara uymayın.

Hele hele sizden at veya atlı taklidi yapmanızı istediklerinde onlara ağzınıza gelenleri söyleseniz bile, ayıplanmazsınız.

Bütün bunların anlamı, onların 21 mayıs denildiğinde hiç bir şeyi anlamıyor olmalarıdır.

***

Samsun da 21 Mayıs’ın anılmasına elbetteki evet denilir. Bırakın Samsunu, vatandan gelen atalarınızın köyünüzün mezarlığındaki kabirleri başında okuyacağınız dualar dahi 21 mayısla alakalıdır.

Bu gün, sizin andığınız her yerde ‘bu gün’ olacaktır. İster köyünüzün mezarlığında, ister konuk odanızda, ister bir camide atalarımız için okutulan mevlütler, dualar hep aynı şeydir. Aynı duygudur. Muhatabınıza ulaşamazsanızda, ulaşabileceğiniz etkinliklere katılmasanızda ciddiyetinizi muhafaza ettiğiniz müddetçe 21 mayıs 21 mayıs olmaya devam edecek.

Önemli olan bu duygu ve hislerin karnavala çevrilmesine müsaade etmeyeceğinizi hissettirmenizdir.

***

21 Mayısın kısaca anlamını ben size anlatayım.  1864 tarihinde veya öncesi günlerde doğmuş değilim, o tarihleri hatırlayacak yaşta hiç değilim. Hangi kitaptan hangi dededen babadan duymuş olsam bile o günü, o tarihi yaşamış gibi bilmem imkansız.

Ben size bambaşka, bana ulaşan ve çocukluğumda dahi hissettiğim-duyduğum farklı duygulardan bahsedeyim.

Бэбахь (Babah) nedir bilirmisiniz. Eğer çerkesce anadiliniz ise, çocukluğunuzda çerkesce azarlarla korkutulmuşsanız, kardeşlerinizin aynı azarları yediğini işittiyseniz Бэбахь (Babah) nedir bilirsiniz.

Бэбахь (Babah)  бабэ (babe)leri alıp götüren şeydir. Babe dedim diye Türkçedeki ‘baba’yı anlamazsınız umuyorum. Babe çerkescede mama anlamına gelir.

Бэбахь (Babah) korkunç bir şeydir, öcü gibidir, yiyecekleri yağmalayan talancıdır. Ufak çocuklara ‘bebah geliyor, mamanı alacak’ diye korku salınır. Çocukluğumda nedense ben daha ufak çocuklara «bebahır khak’o – bebah geliyor» denildiğinde bizleri vatanımızdan eden çarlık ordusu askerlerini aklıma getiriyordum.

Bebah’ın korkunçluğu talancılıktır. Yiyecekleri alıp götürmesidir. Açlıktır, ğabledir, ölümdür.

Bebah işte öyle bir şeydir.

Ben ve kardeşlerim çocukluğumuzda bebah ile çerkes çocuklarının hala ürkütüldüğü bir dünyada doğduk. Hiç kimseye ‘bebah nasıl bir şey, nasıl yiyecekleri alıp götürüyor’ diye sormadım.  Bilmiyorum, belkide bambaşka bir şey. Ama bu yaşta hala 21 mayıs denildiğinde benim aklıma bebah geliyor.

21 Mayıs, üzerinden yüzyıldan fazla zaman geçtikten sonra ilk çocukluğumda yüreğime saçılmış vatandan getirilmiş bebah ile alakalı duygulardır. Yüzyıllık unutulmamışlıktır. Talancıları hissetmektir. Talanı duyunca ..... Bebahı duyunca....Biraz  irkilmektir.

İşte 21 mayıs budur. Talan edilmenin kötülüğünü yüzelli yıl sonra da çocuklara aktarmış olmaktır.

Talana karşı duruştur, talanı ortadan kaldırma çabasıdır 21 mayıs.

Lütfen siz de duyarlı olun. At taklidi yapın denildiğinde yapmayın! 

Karnaval kuralım dediklerinde malzeme olmayın.

АЦУМЫЖЪ Хилми – AÇUMIJ Hilmi Özen