Blogda Ara

5 Mayıs 2012

Kökleri Cambeçıy’e Dayanıyor


Çocukluğunda köyde yaşarken faşist askerlerle az karşılaşmadı. Silahla savaşmadıysa da, iyi gözle onlara bakmıyordu. Adıgey Cumhuriyeti Onursal Kültür Çalışanı, kompozitör, gazeteci Bısıc Murat’ın jübilesi sebebiyle kendisiyle görüştük.
- 10 yaşımdayken Alman Silahlı kuvvetleri Cambeçıy’eye girdiler. Motosikletliydiler. Köy sakinlerinden yiyecek alıyorlardı. Yumurtayı seviyorlardı. Süt içmek istiyorlardı. Sütleri topluyorlardı, merada otlayan inekleri bile sağdıttırıyorlardı.

-  Faşist askerlerden korkuyormuydunuz?
- Ben daha çocuktum. Çok şeyi anlamıyordum. Babamı cephe gerisine Zlatovust kentine göndermişlerdi. Daha sonraları yiyecek bulamadıkları için çok kişinin öldüğünü bana söylemişlerdi. Köyümüze gelen faşistlerden birisini partizanlar öldürünce, Almanlar sivil insanlarımızı bir araya toplayıp kurşunlayarak öldürmüşlerdi.
- Baban Ashad geri döndüğünde sana ilk olarak ne söylemişti?
- Güler yüzle bana bakmıştı, işte bunu hatırlıyorum. Ağzında diş kalmamıştı, hastaydı. Babam iyi bir dansçıydı, köydeki düğünlerde oynuyordu. Savaşın ardından iki tane daha oğlu oldu.  Aslanla Kaplan.
-Murat, konservatuarda okudun, meslek olarak kompozitörlüğü seçtin. Senin için müzik nedir?
- Yaşamımı müzik ve şarkı zenginleştirdi.
- Tema olarak vatanseverliği ön plana çıkarmanın kökeninde ne yatıyor, bize söyleyebilirmisin?
-  Sen nasıl yazarsın bilmiyorum ama bunun kökeninde, güç bulmasında anne-babamın, Cambeçıye’nin yattığını düşünüyorum.
- Cambeçıye için yazdığın şarkıyı kaleme alırkan en çok aklına gelen neydi, hatırlıyormusun?
- Köyümün kuruluşunun 130. yılı anısına Jene Kırımıze’nin yazdığı sözlerin üzerine şarkıyı bestelemiştim. Şevoj Roze keyifli bir sesle Cambeçıye şarkısını söylediğinde daha da çoğunu bestelemek istemiştim. Şarkın için tebrik aldığında, üzerinde düşünebileceğin şey çok oluyor.
-Kahramanlık şarkılarının başlangıcına biraz değinmeni bekliyorum.
- Annesi oğlunun akıbetini bilmiyor, savaştan geri gelmemiş. Canını teslim ettiğine dair haber işitmiş fakat ana yüreği umut ediyor oğlunu bekliyor. Kump’ıl Kadırbeç’ın şiirini besteledim. Jene Nefiset ve Tleserıko Kim ise şarkıyı ünlendirdiler. O’nu insanın gözyaşlarını getirtici şarkılardan sayıyorum.
-Meşbaşe İshak’ın sözleri üzerine bestelenmiş ‘Eski Şarkı’....
-Evet o da insanı kederlendiren yüreğini ‘sıkıştıran’ bir şarkı. Başkalarıda bu şiiri bestelediler.
- Kompozitör Nehay Aslanla Viktor Zaherçenka da bu şarkı üzerinde çalıştılar.
- Evet Kuban Kazak Horu ve İslameyde bu şarkıyı söylüyor. Haçemize Biboletin sözlerini yazdığı ‘Benim Adıgeyim’ ve Şahaptleko Keseyin sözlerini yazdığı ‘Sevdiğime dönüyorum’  ve diğerleri de vatanseverlik şarkıları.
- Şarkılarından ‘Nehir’ isimlisini ben daha bir ön plana çıkartıyorum. Bunu şarkıcılarımız da daha çok söylüyorlar.
- Jene Kırımızenin verdiği bir kitabı okurken, şarkı olabilecek normda olan bir esere dikkat etmiştim. Bunu ilk defa Bereğune Ramazan seslendirmişti. Anzereko Çeslav Leningratta okurken ona verdiğimde dünyaca tanınmış ünlü ses sanatçısı İrina Şalıt’la birlikte kayıt altına almışlardı.  
- ‘Nehir’i,  Semegu Goşnağu, Jene Nefiset, Bace Dzehan, Nehaye Tamara ve başkalarıda repertuarlarına aldılar.
- Krasnodar’da Adıgey Kültür günleri düzenlenirken şarkılarımızı biz de ilgi ile dinliyorduk. Müzik halkları birbirine çekiyor.
- Murat güzel bir ailen var, Eşin Nefisetin dediği gibi sanata yürekten bağlılığın ve Adıge Radyosunda gazeteci olarak çalışmandan menunuz. Seksen yaşı o kadar çok değil. Nasibinin önünde olmasını, iyilik namına var olanların nasibin olmasını temenni ediyoruz. Nartlar gibi uzun ömürlü olasın.
-Teşekkürler.
YEMT’ITL Nurbıy
Çeviri; AÇUMIJ Hilmi
Adıghe Makh 05-05-2012