Dünya
üzerinde beş bin ulus yaşıyor.
Her millet
kendisine uygun bir kıyafet geliştirmiş durumda.
Evet, bu gün
pek çok milleti giydikleri kıyafetlerden ayırt etmek mümkün değil.
Fakat insan yaşamında önemli dönüm noktası olan
olaylarda milli kıyafetin kullanılmasının güzel bir tutanak olduğunu düşünenlerin sayısı da çok.
Son yarım asırda Çerkes milli kıyafeti
Çerkes
yaşantısında ayrıntılı bir yer tutmaya başladı.
Milli kıyafetler, çok ulusun yaşadığı Rusyada, insanların sadece düğünlerde değil, milli etkinliklerde, resmi bayram ve özel günlerde giydikleri milliyet belirteci, milli uyum aracı oldu.
Adıge Cumhuriyeti bu konuda köklü bir çalışma yaptı.
Toplumsal hareket
'Adıge Xase'sinin akıl etmesi ile bir kaç yıldır Çerkes Milli Kıyafeti Günü
kutlanıyor.
2014 yılında,
Çerkeslerin yaşamında önemli bir nokta olacak şekilde Adıge Cumhuriyeti Başı
Thakuşıne Aslan'ın tüm cumhuriyet genelinde
'Çerkes Milli Kıyafeti gününün'
her yıl kutlanmasına dair kararnamesini Adıge Cumhuriyeti Parlementosu da kabul
etti.
Yukarıda
değindiğimiz gibi kendi milli kıyafetlerini kullananlar sadece Çerkesler
değil.
Rusyayı ele
alacak olursak bu ülkede 800'den fazla milletin temsilcisi yaşıyor.
Adıge
Cumhuriyetinde ise 105 milletin temsilcisi var.
Çağımız
çerkeslerinin, günümüzde, dünya üzerindeki yaşama şekillerini, tarih içerisinde
kat ettikleri yolu, başlarından geçenleri göz önüne alacak olursak her yıl ‘Çerkes
milli kıyafeti gününün’ kutlanıyor olmasının gerçek değerini anlayabiliriz.
2010
yılında yapılan nüfus sayımı sonuçlarına göre Rusya'da 713 727 çerkes yaşıyor.
Dünyanın
diğer ülkelerinde başka milletlerin arasında dağınık olarak yaşayan Çerkeslerin
umutlandıkları, kıymet verdikleri, vatanında yaşayan çerkesler.
Çerkes
milli kıyafetinin tarih içerisinde aldığı yolu gösteren şeylerden birisi de
arkeolojik buluntular.
Bu konuda
en büyük dayanak ise 1896 yılında N.İ Veselovske'nin Şıthale (ÇN. Beleroçensk) höyüklerinde yaptığı
kazılarda bulunan nesneler.
Şıthale
höyükleri XIV - XV. yüzyıla aitler.
Çerkesleri
diğer milletlerden farklı kılan, ulusun kendisinin de yüreğinin hızlı atmasını
sağlayan, dünyanın her yanında yaşayan çerkesleri birbirlerine yaklaştıran,
grup grup başka ülkelerde yaşayan Çerkesleri birbirlerine bağlayan şeylerden
birisi çerkes milli kıyafetidir.
Yılın
belirli bir gününde dünyanın çeşitli yerlerinde yaşayan Çerkeslerin, milli
kıyafetlerini giyerek meydanlara çıkacağını da göz önüne alacak olursak, Çerkes
kıyafet gününün dünyayı güzelleştiren, milletler arasındaki anlaşı-hoşgörüyü
pekiştiren bir gün olacağına inanıyoruz.
Bütün milli
kıyafetler, o milletin tarih içerisinde izlediği yolun ürünü olarak ortaya
çıktı.
Belirtmemiz
gereken şeylerden birisi ise orta çağlarda Çerkeslerin hristiyan dinine uygun
olarak cenazelerini tabut içerisinde,
onlara en güzel kıyafetleri giydirerek defnediyor olduklarıdır.
Bu sayede
600 - 700 yıl öncesinde de Çerkes bayanlarının kıyafetlerinin bildiğimiz saye
(çerkes bayan üst kıyafeti) gibi önü açık olduğudur.
Bu
mezarlardan çıkartılan üzerinde
iğnedenlikler olan gümüş kemerlerin işlenişi, taşıdıkları modellerden XIX.
yüzyılda kullanılanlarının prototipleri olduğunu görüyoruz.
Şıthale
mezar-höyüklerinden çıkartılan bayan sayesinin ne renklerde olduğunu da
biliyoruz.
O
tarihlerdeki Çerkes bayan sayelerinde vişne çürüğü, mavi, (kır) yeşili ve sarı
renklerden hoşlanıldığını görüyoruz.
Dünyanın
değişken olması gibi gerek erkek, gerek kadın kıyafetlerinin de
değiştiğini-geliştiğini biliyoruz.
Fakat
kıyafette değişmeyen şey ‘insanı güzelleştirmesi’ amacını da taşıyor olmasıdır.
Çerkes
bayanının güzelliği için aranan normlara kıyafeti de uyumluydu.
Kızlar ince
belli, dal gibi olmalıydılar.
Erkekler
ise ince belli, taraklı-kaba ayaklara sahip olmayan, diri bedenli olmalıydı,
kıyafetleri de onlara uygundu.
Devirlere
göre bayan elbisesini ele alacak olursak bir kaç yüzyılda belirgin
değişikliklere uğradılar.
Sadece
milli kıyafetler olmadan, tüm giysiler ile alakalı çıkarsama yapacak olursak,
kıyafetlerin iki husus üzerine işlendiğini görürürüz.
Milli
kıyafetler de bu iki husus üzerine şekillenmiştir.
Birincisi; insanın
görüntüsündeki eksiklikleri örtmek gizlemek.
İkinci tür kıyafet şekli ise insanın bedeninin
vücudunun güzelliklerinin altını çizerek daha görünür kılmaktır.
Çerkes
milli kıyafeti daha ziyadesi ile ikinci türe hizmet eder.
İnsanın
bedeninin muntazamlığı, yüzünün güzelliğine dikkat çeker fark edilmesine aracı
olur.
Çerkes
milli kıyafeti sadece milletin güzelliğini ön plana çıkarmakla da yetinmez.
Güzellik
kıstası olarak ele alınan şeylere bedenin de uymasını sağlamayı amaçlar.
Örneğin шъохътан - şohtan (ÇN. eskiden bayanların kullandığı korse)yi ele alacak olursak,
bunun farklı bir amacı da vardı, genç kızlığa yaklaşmış olan kız çocuklarına
sahtiyandan yapılmış ipek astarlı şohtan giydirilirdi. Bunun içerisinde beden,
ince belli bir hal alıyordu.
Kızların
mütenasip ayak yapısına sahip olmaları için giydikleri sahtiyandan yapılmış
yuvarlak muntazam burunlu ayakkabıların faydası geliyordu.
Çerkesler
sadece bayanların değil erkeklerinde taraklı- büyük ayaklı olmalarından
hoşlanmazlardı.
Bunda
sadece estetik kaygılar da taşımazlardı.
Çerkes
erkeği at sırtında süvari idi, yayan yol kat etmezdi.
Bu yüzden
erkeğin (маистэ зэтелъ)
ayakkabı takımı - yumuşak deriden meshi, deri tozluğu (tley), yuvarlak burunlu deri
ayakkabısı- bu amacı da taşırdı.
Çerkes
bayan kıyafeti eski zamanlardan itibaren beş öğeden oluşuyordu; шъохътан- şohtan deri korse, джэнэ кIакIу - kısa
gömlek, джэнэ Iэгъопэ кIыхьэ - uzun kollu gömlek, кIэкI- ç'eç' kısa - küçük, üst
kıyafeti olan sayenin altına giyilen, sayenin önündeki açık kısmı kapatan gümüş
düğme takımları işlenmiş giysi, сае- saye bayan uzun üst kıyafeti.
Örneğin
önceleri ç'eç', sayenin altına giydikleri önü gümüş düğmelerle kapalı bir
giysiyken daha sonraları ise saye giyilmeden de insan içine çıkılabilecek kısa
elbise halini aldı.
Bu yüzden
daha önceleri ç'eç'ın üzerinde yer alan gümüş düğme takımları ayrı bir takım
halinde saye ile de, ç'eç' ile de giyilebilir hale dönüştü.
Günümüzde
Adıge Cumhuriyeti milli müzesinde, bu şekilde, artık üzerlerindeki düğme
takımları düğme olma mahiyetini kaybetmiş, güzel gözükmesi için yapılmış olan,
her sayenin altına geçirilebilecek ç'eç'leri görebilirsiniz.
Erkek
kyafeti de belli normlara uygun dikiliyordu. джэнэ чIэгъчIэлъ-cene çağçetl (gömlek altı iç
çamaşırı), джэнэ кIыIутелъ düğmeli gömlek, къэптан kaftan, цый - tsıy (çn. Çerkeska - üzerine
hazırlar dikilmiş erkek üst giysisi), кIакIо - yamçı.
Eskiden
tsıyenin altına ашъо джанэ - afo cane ( çn. Çelik halkalarla
örülmüş zırh) de giyerlerdi.
Afo cane
XVIII -XIX. yüzyıllara kadar, ateşli silahların iyice yaygınlaşmasına kadar
kullanıldı.
Erkek
kıyafetinde önemli olan giysilerden birisi de yamçı idi.
Özellikle
akıncı (зекIо кIорэр) ve
savaşçılar (дзэлI) için
bu kıyafet çok kolaylık sağlardı.
Çerkes
erkek ve bayan kıyafetleri tarihin getirdiği şartlar gereği, bir şekilde Kafkasyada milliyetlerinin şekillendiği antik İran kökenli, hint avrupa dil
ailesinden bir dile sahip olan Asetinler, Türkçe dil ailesinden bir dile sahip
olan Balkar, Karaçay, Nogaylar tarafından da kullanılır oldu.
Çerkes
erkek milli kıyafeti ise Kafkasyadaki milletlerin, antik Kafkas milletlerinden
Gürcü ve Ermenilerden tutun yakın bir zamanda Kafkasyaya yerleşmiş olan Kazaklara kadar pek çok milletce benimsendi.
Çerkes
bayan kıyafeti Çerkesya dışında Osetya, İnguşetya ve Çeçenistanda da yayıldı, eski
Kafkas milletlerinin bayanlarının hoşlarına giden kıyafet oldu.
Çerkes
bayan kıyafeti henüz Dağıstanda iyice yayılamadı.
Bunun
sebebi ise tarihi kökenlere sahip başka bir dünya bakış açısı.
PS; Fotoğraflar internetten çevirmence temin edilmiştir.
VUNERIKO
Mir
Özet
çeviri; AÇUMIJ Hilmi